کد لوگوی سه گوش گوشه نما

اعتقادی - هیئت مذهبی جوانان صاحب الزمان عج خردگرد
شماره حساب هیئت مذهبی جوانان صاحب الزمان (عج) خردگرد 0109379849005 نزد بانک ملی ایران جهت هرگونه کمک نقدی به هیئت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هیئت مذهبی جوانان صاحب الزمان عج خردگرد

namazezan

آیت الله وحید در پاسخ به سوالی در خصوص توجه در نماز، رعایت امور هشتگانه را توصیه کردند. متن سوال و پاسخ معظم‌له که در پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید قرار دارد به این شرح است.

سؤال چه کنیم تا در نماز حواسمان پرت نشده و توجّه‌مان به خدای تعالی باشد؟

پاسخ: بعضی از اموری که برای حضور قلب در نماز سفارش شده است عبارتند از:

*اول:

وضو را باتوجه و حضور قلب انجام دهد، از امام رضا(علیه‌السلام) روایت شده که وضو موجب طهارت و تزکیه‌ی دل است (وسائل الشیعه 1/367 ابواب وضو باب1 حدیث 9)

*دوم:

در عظمت نماز و در روایاتی که درباره‌ی نماز وارد شده تأمّل نماید.

*سوم:

مانند کسی نماز بخواند که گویا با نماز وداع می‌کند و دیگر فرصت نماز خواندن را نخواهد یافت (مجالس صدوق و ثواب الاعمال عن ابن‌ ابی‌یعفور قال «قال ابوعبدالله الصادق 7 اذا صلّیت صلاة فریضة فصلّها لوقتها صلاة مودّع یخاف ان لا یعود الیها ابدا»)

*چهارم:

وقتی روبه قبله می‌نماید سعی کند که دنیا و مافیها و خلق و آنچه به آن مشغولند را فراموش نماید و قلب خود را از آنها تهی نماید.

*پنجم:

به معانی نماز توجه نموده و نماز را با تأنّی و آرامش بخواند.

*ششم:

اینکه بداند از آن هنگام که وارد نماز می‌شود، تا آن لحظه ای که از نماز خارج می شود، خدای تعالی به او رو کرده و نظر می‌نماید، و ملکی بالای سر او ایستاده و می‌گوید: ای نمازگزار اگر می‌دانستی چه کسی به تو نظر می‌نماید و با چه کسی مناجات می‌کنی هرگز از او رو بر نمی‌گرداندی و ابداً از جای خود بر نمی‌خواستی (کافی عن ابی‌جعفر7 قال: «قال رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) اذا قام العبد المؤمن فی صلاته نظر الله عزوجل الیه (اقبل الله الیه) حتی ینصرف … و وکّل الله به ملکاً قائماً علی رأسه یقول له ایها المصلی لو تعلم من ینظر الیک و من تناجی ما التفتّ و لازلت من موضعک ابداً» وسائل الشیعه ابواب اعداد فرائض باب 8 حدیث 5 از کافی)

*هفتم:

اینکه بداند که در حال نماز از بالای سرش تا کرانه‌ی آسمان، رحمت خدا براو سایه انداخته و ملائکه الهی از اطراف او تا افق سماء او را در بر گرفته‌اند. (عنه (صلی الله علیه و آله) … و اظّلته الرحمة من فوق رأسه الی افق السماء و الملائکة تحفّه من حوله الی افق السماء…» وسائل الشیعه ابواب اعداد فرائض باب 8 حدیث 5 از کافی)

*هشتم:

آنچه در نماز مکروه است به جا نیاورید و به آنچه فضیلت نماز را می افزاید اهتمام نمائید مثل انگشتر عقیق به دست نمودن و لباس پاکیزه پوشیدن و خود را خوشبو نمودن و شانه و مسواک زدن.



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/7/21 توسط ایمان باسلیقه

.

دعا در قنوت نماز

آقای قاضی به شاگردان خود دستور می دادند این دعا را در قنوت نماز هایشان بخوانند : « اللهم ارزقنی حبّک و حبّ ما تحبه، و حبّ من یحبّک، والعمل الذی یبلغنی إلی حبّک واجعل حبّک احبّ الاشیاء إلی  . »

قرآن

آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند: « چند سفارش ایشان عبارت است از : اول روخوانی قرآن. می فرمودند قرآن را خوب و صحیح بخوانید. توصیه دیگر ایشان راجع به دوره تاریخ اسلام بود. می فرمودند یک دوره تاریخ اسلام را از ولادت حضرت پیغمبر(ص) تا 255 هـ.ق یا 260 هـ.ق بخوانید. و بعد از عمل به این ها می فرمودند برو نمازشب بخوان  ! »

 

آیت الله قاضی در نامه ای به آیت الله  طباطبایی می فرمودند : « دستورالعمل، قرآن کریم است؛ فیه دواء کل دواء و شفاء کل عله و دوا کل غله علماً و عملاً و حالاً  .

آن قره العیون مخلصین را همیشه جلوی چشم داشته باشید و با آن هادی طریق مقیم و صراط مستقیم سیر نمایید و از جمله سیرهای شریف آن قرائت است به حسن صورت و آداب دیگر، خصوص در بطون لیالی  ...»

و نیز :« بر شما باد به قرائت قرآن کریم در شب با صدای زیبا و غم انگیز، پس آن نوشیدنی و شراب مؤمنان است. تلاوت قرآن کمتر از یک جزء نباشد  . »

نماز شب

« اما نماز شب پس هیچ چاره و گریزی برای مؤمنین از آن نیست، و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد و در حالی که برای نماز شب قیام نمی کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب  . »

علامه طباطبایی می فرمودند : « چون در نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاه گاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم تا یک روز در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آن جا عبور می کردند  .

چون به من رسیدند، دست خود را روی شانه من گذاردند و گفتند : ای فرزند! دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان  ! »

حاج سید هاشم حداد می فرمودند : « مرحوم آقا خودش این طور بود و به ما هم این طور دستور داده بود که در میان شب وقتی برای نماز شب برمی خیزید، چیز مختصری تناول کنید، مثلاً چای یا دوغ یا یک خوشه انگور یا چیز مختصر دیگری که بدن شما از کسالت بیرون آید و نشاط برای عبادت داشته باشید  . »

توسل به ائمه أطهار(ع )

آیت الله سید علی آقا قاضی در یکی از نامه هایش چنین مرقوم فرمودند : « .... و تمام طرق .... توسل به ائمه أطهار(ع) و توجه تام به مبدأ است . چونکه صد آمد، نود هم پیش ما است. با دراویش و طریق آنها کاری نداریم. طریقه، طریقه علما و فقها است، با صدق و صفا. »

توسل به حضرت سیدالشهدا(ع)

محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد. سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است.

دعا برای فرج امام زمان(ع)

از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای فرج حضرت حجت ـ صلوات الله علیه ـ در قنوت نماز وتر است بلکه در هر روز و در همه دعاها.

دل هیچ کس را نرنجانید!

دیگر آن که، گر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر برّ و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. الله الله الله که دل هیچکس را نرنجانید!

 

تا توانی دلی بدست آور                 دل شکستن هنر نمی باشد

 

رفع ناراحتی های روحی

آن مرحوم در هنگام اضطراب و ناراحتی های روحی، خواندن این کلمات را سفارش می کردند: « لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الحمد و له الملک و هو علی کل شیء قدیر، أعوذ بالله من همزات الشیاطین و أعوذ بک ربی من أن یحضرون إن الله هوالسمیع العلیم: هیچ معبودی جز خداوند یکتای بی شریک وجود ندارد و ستایش و حکومت مخصوص اوست و او بر هر کاری تواناست.

 از وسوسه های شیاطین به خدا پناه می برم و به تو پناه می برم ای پروردگارم از این که نزد من حاضر شوند. همانا خداوند شنوا و داناست. »

حق الناس

آیت الله نجابت نقل می کند: وقتی که بنده مشرف شدم خدمت ایشان فرمودند: « هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی.

 خدمت ایشان عرض کردم:مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند، یکی خوب درس نمی خواند. بنده ایشان را تنبیه کردم.

 اذن از ولیّ او هم داشتم در تربیت. در ضمن این جا هم نیست که از او طلب رضایت کنم. می فرمودند: « هیچ راهی نداری، باید پیدایش کنی. گفتم آدرس ندارم، گفتند باید پیدا کنی.

آقای قاضی فرمودند : هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت باز شدنی نیست. یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است. و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است


نکته های ناب اخلاقی از محضر آیت الله قاضی

جمعه, 27 اردیبهشت 1392، 06:05 ق.ظ

نماز

شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [ نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است   ].

مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند : « اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند  . »

مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند : روزی یکی را به محضر آقای قاضی آوردند که مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش کند  .

 مرحوم آقای قاضی فرموده بودند  : « به این آقا بگویید که نماز را در اول وقت بخواند. »بعد معلوم شد که آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است  .

اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است . می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/7/11 توسط نوکر اهل بیت

راه درمان تنبلی

    درمان تنبلی

بعضی از افراد در انجام کارها امروز وفردا می­کنند وآن را انجام نمی­دهند علت اصلی آن تنبلی وبی­حالی است مثلا دانش آموز در درس خواندن تنبلی می­کند ودر س نمی­خواند .

برای درمان تنبلی افراد، ابتدا باید علت و ریشه تنبلی را شناخت وسپس به درمان آن پرداخت .

علل وریشه های سستی وتنبلی افراد:

1-خود کم بینی :گاهی علل سستی افراد خود کم بینی است . خود کم بینی هم ریشه در عواملی دارد از جمله عوامل فردی وشخصیتی وعوامل محیطی واجتماعی که همه با هم دست به دست هم می­دهند وفرد نسبت به خود احساس خود کم بینی می­کند .عوامل فردی مثلا از خود توقع دارد که کاری را به انجام رساند وقتی نمی­تواند به انجام برساند وناقص انجام می­دهد خود کم بین می­شود .

عوامل محیطی پدران ومادران میخواهند از روی دلسوزی فرزندان از نوابغ روزگار باشند اما شیوه برخورد را نمیدانندوبه همین دلیل پیوسته اورا با دیگران مقایسه میکنند واورا تحقیر میکنند وچون فرزند نمیتواند به خواستهای بلند پروازانه پدر ومادر جامه عمل بپوشاند رفته رفته در خود احساس خود کم بینی میکند .

2-عدم آینده نگری :

برخی ها قادر به دیدن آینده نیستند وتنها به فکر حال هستند وفکر میکنند همه چیز برای حال آفریده شده است وفردایی وجود ندارد هرچند باید حال را غنیمت شمرد ولی باید برای آینده هم برنامه­ای داشته باشد و نتیجه­ی آن چیزی جز مادی­گرایی نیست.

3-توقع بیش از حد از خود:

بعضی ها بیش از حد از خود توقع دارند در نتیجه هرگز کار را نمی­توانند به سامان برسانند.

امام علی (ع): به راستی که زیان کارترین مردم در معامله وناامید ترینشان در تلاش وکوشش، کسی است که تن خود را در راه بدست آوردن آرزوهای خود فرسوده است به خواسته های خود نرسیده است چنین کسی با حسرت از این جهان رخت بر می_بندد ودر آخرت هم گرفتار نتیجه کرده_های خویش است

4- آموزش و یادگیری تنبلی :

کودک انسان هر گاه از چیزی نفرت داشته باشد ویا بدش بیاید با جیغ کشیدن وفریاد زدن نا خوشنودی خویش را از آن ابراز می­دارد .اما هرچه بر او زمان میگذرد وبه تدریج بزرگتر وبر تجارب او افزوده میشود و شیوه برخوردبامسائل را تغییر می­دهد مثلا به جای فریاد کشیدن همواره قول می­دهد ولی آنرا انجام نمی­دهد.

5-لذت جویی وراحت طلبی:

بسیاری از تنبلی ها نتیجه لذت جویی آنی است مثلا در شب امتحان به جای اینکه به فکر درس خواندن باشد به شب نشینی وتفریح میپردازد چون از این لذت آنی خوشش میآید.

6-افسردگی:

یکی از عوامل تنبلی افسردگی است ، روبرو شدن با مردم برای انسان افسرده کسالت آور وخسته کننده است.

  7-احساس عدم مسئولیت در برابر دیگران   :

اگر انسان در برابر دیگران احساس مسئولیت نکند وتنها به فکر خود باشد، در مسئولیتی که به عهده دارد تنبلی وسستی می­کند.

  8-هم نشینی ودوستی باافرادتنبل:

تنبلی وسستی یک بیماری مسری است واز شخصی به شخص دیگر سرایت میکند از این رو اگر دوست انسان تنبل وسست باشد این تنبلی وسستی، او در انسان اثر میگذارد .

9-بی نظمیوبی برنامه­گی:

یکی از عوامل تنبلی وسستی بی نظمیوبی برنامه گی است نداشتن برنامه معین ومشخص در زندگی وبی توجهی به تدبیر وطراحی برای آینده ، کارهایی با حجم بسیار کم در نظر شخص به صورت انبوهی از کارهای انجام نشده مجسم میکند .این حالت باعث میشود تا شخص خود را نا توان از انجام آن کار ببیند ودر انجام آن تنبلی وسستی میکند

10-پذیرش کارهای طاقت فرسا:

گاه انسان به کاری مبادرت می­کند خودش ایجاد که از توان او خارج است و چون نمی­تواند آن را به انجام برساند زمینه تنبلی وسستی را در او ایجاد میکند.

11-گاهی از ترس قضاوت دیگران تنبلی می­کند:

می­ترسد از اینکه نتواند کار را به خوبی انجام دهد و دیگران اورا بی عرضه وبی دست وپا بنامند .

12-تجربه نکردن لذتِ تلاش وکوشش.

بعضی ها چون لذت تلاش و کوشش را تجربه نکرده اند و نمی­دانند که تلاش و کوشش چه لذتی دارد همواره تنبلی می­کنند .

نسخه راههای درمان تنبلی وسستی:

1-پرورش روحیه عزم وطلب جدی:

با در نظر گرفتن این آیه که خداوند نعمتهایش را تغییر نمی­دهد مگر زمانی که فردخودش اراده تغییر داشته باشد :

قرآن کریم دراین زمینه می­فرماید :

« ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یکُ مُغَیراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏

این، بخاطر آن است که خداوند، هیچ نعمتى را که به گروهى داده، تغییر نمى‏دهد جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند

  2-بیان عوارض منفی سستی وتنبلی  :

  3-پرهیز از توجیه رفتارهای سست   :

شخص تنبل راههایی برای اینکه کار خود را توجیه کند دلایلی را نقل می­کند هرچند خودش هم می­داند که دلایلش قانع کننده نیست .

چنانچه خداوند میفرماید :

الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصیرَةٌ وَ لَوْ أَلْقى‏ مَعاذیرَهُ

انسان بر نفس خویش بینا است ،اگر چه عذر هایی را بتراشد.

شخص تنبل برای درمان خویش بیش از هر چیز باید از عامل تقویت و ماندگار شدن تنبلی خود، یعنی توجیه گرایی، اجتناب ورزد وخود را گول نزند.

راه های پرهیز از توجیه گرایی :

الف - برای موجه جلوه دادن تاخیر در انجام کار ، دلایل گوناگون را دستاویز برای دفاع از خود قرار ندهد.

ب - توجیه دیگران برای فرار از وظیفه را نپذیرد ، تا تنبلی در خود او ودیگران تقویت نشود .

ج - به آدم تنبل واهمال کار گوشزد شود که ما در برابر برنامه ریزی نادرست او هیچ مسئولیتی نداریم و حتی نمی­خواهیم توجیهات او را بشنویم.

د - باید به توجیه­گر آگاهی دادکه توجیه کردن اشتباه،خود اشتباه دیگری است.

4- دست زدن به اقدام ونترسیدن از عدم نتیجه گیری : اینکه باید به خود باوراند که ما هم می­توانیم این کار را انجام دهیم .

5- جریمه

برای هر بارانجام ندادن کارجریمه­ای برای خود قرار دهد .

مثلا: یک نفر را میهمان کند ،یا اتاق را تمیز کند،یا به دیگران بیش از حد معمول ،پرداخت مبلغ معینی صدقه پرداخت کند. کمک به کارهای خانه.

اگر در تنبیه کردن به خود اعتماد ندارد دیگری را در جریان کار گذارد ویا مثلا پول خود را نزد او به امانت بسپارد تا هنگام تخطی از قرار خود ،آن شخص پول را به صندوق صدقات واریز کند.

6- تغییر محیط:

گاهی برای رفع تنبلی وسستی افراد باید محیط را تغییر داد .مثلا بسیاری از شاگردان در اطاق بسته نمی­توانند کتاب بخوانند وبعضی در باغ وبستان نمی­توانند کتاب بخوانند....

7- یافتن دوست منضبط:یکی از راههای از بین بردن تنبلی پیدا کردن دوستان با برنامه منضبط است دوستانی که از جهات مختلف با او هم سنخ وهم سلیقه باشد.

8- کاهش توقعات از خود: باید از توقعات خود کاهش داد وبه اندازه توان واستعداد وامکانات موجود از خود انتظار داشت .

9- وادار کردن خود به انجام کار با استفاده از زور:

توفیق اجباری نسبت به کاری جلب اختیاری به همراه دارد . انسان اگر پیوسته به کاری همت گمارد بالاخره در انجام آن موفق خواهد شد.

امام علی (ع):

امام علی (ع  ) :

مَن قَرَعَ بابا ولجّ ولج.

هر که پیوسته دری را بکوبد ناگزیر آن در برویش باز میشود

10- گاهی تنبلی می­کند و وارد کاری نمی­شود تا مورد قضاوت منفی دیگران قرار نگیرد.   



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/7/11 توسط نوکر اهل بیت

راه های تقویت و نشانه های ضعف اراده

اراده همان تلاش فوق العاده ای است که در بعضی لحظه های دشوار آگاهانه از خود نشان می دهیم .

راه های تقویت اراده :

1. مبارزه با نفس

2.توجه به نقاط مثبت و منفی کار ها

3. ایمان به هدف

4. مقایسه نکردن خود با دیگران

5. تجربه اندوزی بعد از شکست

6. تلقین ؛ مثلا ً‌من با تلاش بیشتر می توانم به هدفم برسم .

7. پایبندی به عبادات

8. ازدیاد علم و آگاهی از موضوعات مورد عمل و از نتایج و آثار مفید آن

9. ایجاد شوق و علاقه به شیئی ،‌یا موضوع و یا کار مورد نظر

10. تمرین بر تمرکز در موضوع واحد ( مورد نظر ) و پرهیز از اشتغالات ذهنی متعدد

11. تمرین تدریجی بر تصمیم ها از ساده به مشکل

12. فراهم آوردن زمینه ی تشخیص کار های مهم و تقدم آن ها

13. برنامه ریزی منظم برای فعالیت در اوقات خاص

نشانه های ضعف اراده :

1. فرد کارها را به تأخیر می اندازد .

2. فکرش با عملش هماهنگ نیست .

3. زیاد تأثیر پذیر است و بیش از حد ، از خود انعطاف نشان می دهد .

4. کم صبر است . بردباری ندارد و زود عصبانی می شود .

5. به جا و به موقع تصمیم نمی گیرد و در کار ها دو دل و متزلزل است .

6. در کارها افراط و یا تفریط دارد و متعادل عمل نمی کند .

7. از متانت در عمل و آرامش در حالت و وقار گفتار ،‌برخوردار نیست .

  



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/7/11 توسط نوکر اهل بیت

 


 

  89/1/16 (21:57)

با سلام و عرض ادب
دوست محترم جناب رضا راه های مختلفی برای تقویت اراه وود دارد از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. هر روز صبح حداقل بیست دقیقه به طور مرتب و در ساعتى معین ورزش کنید.
2. سحر گاهان یا صبح گاهان، هرگاه که بیدار شدید بى درنگ برخیزید و از رختخواب بیرون روید. حتى اگر خواب آلودگى مزاحمتان است، از اتاق بیرون روید و قدرى نرمش کنید تا خواب آلودگى از بین برود.
3. در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید و اگر در آن وقت بیدار نشدید، قضاى آن را به جا آورید.
4. مقید باشید هر روز تعداد آیات معینى را قرائت کنید مثلًا 30 تا 50 آیه و در صورت تمایل در هفته‏هاى بعد به میزان آن بیفزایید.
5. هرگز در کارها ناامید نشوید و با حالت تهاجمى براى پى گیرى و به انجام رساندن کارهاى ناقص و ناموفق، جدیت به خرج دهید.
6. کارهایى را که به عهده مى‏گیرید، ناتمام رها نکنید و آنها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.
لازم است به این نکته نیز توجه کنید که براى رسیدن به هدف مشخصى در زندگى شخصى، باید به چند مطلب توجه داشته باشید:
یکم. هدف براى شما روشن و شفاف باشد و ترسیمى صحیح و واقع بینانه از آن داشته باشید.
دوم. این هدف مورد نظر، دست‏یافتنى بوده و مطابق با توانایى شما باشد.
سوم. شخص برنامه‏ریزى صحیحى براى دستیابى به آن داشته باشید.
چهارم. از تلاش و کوشش و همت کافى برخوردار باشید.
پنجم. اراده اى محکم و استوار با استفاده از راه‏هاى تقویت اراده، در خود ایجاد کنید.
ششم. بر خداوند توکل کرده و از او استمداد جویید.

 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/7/11 توسط نوکر اهل بیت


استخاره با قرآن کریم
دریافت کد استخاره آنلاین


ابزار های نایت اسکین

برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


دریافت كد گالری عكس در وب