کد لوگوی سه گوش گوشه نما

زندگینامه و بیوگرافی امام رضا (ع) - هیئت مذهبی جوانان صاحب الزمان عج خردگرد
شماره حساب هیئت مذهبی جوانان صاحب الزمان (عج) خردگرد 0109379849005 نزد بانک ملی ایران جهت هرگونه کمک نقدی به هیئت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هیئت مذهبی جوانان صاحب الزمان عج خردگرد

زندگینامه و بیوگرافی امام رضا (ع)

 

حضرت امام على بن موسى الرضا علیه السلام

نام : على (هشتمین امام که به امر خداوند تعیین شده است )
کنیه : ابوالحسن الثانى
لقب : رضا
پدر : حضرت موسى بن جعفر (ع )
مادر : نجمة (بقولى تُکْتَم و بقولى ام البنین و بقولى اروى ) از مردم نوبه
تاریخ ولادت : سه شنبه 11 ذیقعده ، سال 148 هجرى
مکان ولادت : مدینه
مدت عمر : 55 سال
علت شهادت : مسمومیت
قاتل : مامون ، که انگور زهرآلود را به آن حضرت خورانید.
زمان شهادت : جمعه آخر صفر ، سال 203 هجرى
مکان شهادت و دفن : در خانه خود در شهر طوس پس از آنکه از مجلس ‍ ماءمون بیرون آمد و در اثر مسمومیت به شهادت رسیدند و در موضعى در چهار فرسخى طوس که مقبره هارون بود در دهى به نام سناباد که اکنون به آن مشهد مقدس میگویند به خاک سپرده شدند.

بقیه در
امام هشتم ، على بن موسى الرضا علیه السلام در یازدهم ماه ذى القعده سال 148 هجرى قمرى در مدینه منوره متولد شد. پدر گرامى ایشان امام موسى بن جعفر(ع ) و نام مادرشان را نجمه نوشته اند. امام رضا علیه السلام پس از شهادت پدر بزرگوارش در زندان بغداد، در سن سى و پنج سالگى عهده دار امر مقدس امامت گردید. مدت امامت آن حضرت بیست سال به طول انجامید. از این مدت ده سال معاصر هارون الرشید، پنج سال معاصر پسر هارون محمد امین و پنج سال دیگر معاصر ماءمون پسر دیگر هارون بود. خلفاى عباسى که همچون حکام ستمگر و خونریز اموى همواره از نفوذ و شخصیت الهى و معنوى ائمه معصومین علیهم السلام بیمناک بودند و از موقعیت و محبوبیت آنان در جامعه اسلامى آگاهى داشتند به شیوه هاى مختلف تلاش مى کردند که مانع ارتباط و ملاقات مردم با آنان شوند.


به همین منظور ائمه معصومین علیهم السلام چه در حکومت اموى و چه در زمان تسلط عباسیان به شدت تحت نظر و مراقبت شدید ماءموران و جاسوسان حکومتى بودند و خلفا تلاش مى کردند از کوچکترین حرکت و ملاقات و فعالیت آنان با خبر شوند. 
حمله هاى شبانه ماءموران خلیفه به خانه امام صادق علیه السلام و تبعید و زندانى کردن امام هفتم علیه السلام نمونه هاى بارزى از وحشت دستگاه حکومت عباسى از مقام و موقعیت و محبوبیت و نفوذ ائمه معصومین (ع ) در جامعه اسلامى مى باشد. پنج سال آخر دوران امامت ، امام هشتم علیه السلام مصادف با حکومت ماءمون خلیفه عباسى بود. ماءمون که همواره از قدرت شیعیان در جامعه اسلامى بیمناک بود و از مقام و موقعیت امام رضا علیه السلام در میان آنان به خوبى آگاهى داشت براى جلب نظر شیعیان و پیروان امام رضا(ع ) و با هدف ایجاد محدودیت و زیر نظر داشتن ایشان ، آن حضرت را از مدینه به مرو (خراسان ) آورد.
او ابتدا پذیرفتن خلافت را به امام (ع ) پیشنهاد نمود و هنگامى که با امتناع امام علیه السلام روبرو شد با اصرار تواءم با تهدید، ولایت عهدى را به ایشان پیشنهاد کرد که امام علیه السلام نیز با تهدید ماءمون بالاجبار ولایت عهدى ماءمون را با شرایطى از جمله اینکه هیچگونه دخالتى در امور اجرایى نداشته باشد، پذیرفت .
مقام و موقعیت روزافزون امام علیه السلام در جامعه اسلامى نفوذ معنوى و روحانى ایشان و معرفى سنت نبوى ، به ویژه در جریان برگزارى نماز عید فطر، که امام (ع ) به روش ‍ رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم براى اقامه کردن آن از خانه خارج شدند هراس و دلهره ماءمون را دوچندان نمود. او که با پیشنهاد ولایت عهدى به امام رضا(ع ) به هدف و مقصود خود که همانا همراه کردن امام (ع ) با خود بود نرسیده بود، تصمیم گرفت به هر شیوه ممکن امام (ع ) را به شهادت برساند.
لذا امام رضا علیه السلام را با شیوه اى خاص و به صورت پنهانى مسموم و ایشان را به شهادت رسانید. امام هشتم (ع ) در آخر صفر سال 203 هجرى قمرى در سن 55 سالگى به دست ماءمون به شهادت رسید. مرقد مطهر آن حضرت در مشهد مقدس قرار دارد و قبله گاه شیفتگان مقام امامت و ولایت است 

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93/10/3 توسط نوکر اهل بیت


استخاره با قرآن کریم
دریافت کد استخاره آنلاین


ابزار های نایت اسکین

برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


دریافت كد گالری عكس در وب